U Savremenoj galeriji Subotica u petak, 12. marta otvorena je izložba beogradskog umetnika Mate Đorđevića pod nazivom Nyctophilia: 2013-2021. Mate Đorđević pripada mlađoj generaciji autora ali je već nosilac mnogih međunarodnih  nagrada i priznanja za svoj rad. Ovom prilikom će se prvi put predstaviti subotičkoj publici svojim slikama i crtežima a na  postavci će premijerno prezentovati svoj najnoviji opus u mediju skulpture, keramike i asamblaža.

Vrlo sam iznenađen kako slike „zvuče“ u ovom prostoru.  Ovo je sasvim jedan novi način u ovom prostoru i radovi imaju jednu dublju pozadinu. Ono što je za mene lično značajno jeste da prvi put ovde imam na jednom mestu keramiku, plastiku i skulpturu – rekao je Mate Đorđević ističuči da su u isto vreme njegovi radovi i savremeni i rustični.  Postoje tradicije slikanja koje su utkane u moje slikarstvo i ja se ne libim da budem na tragu svojih predaka niti može da me bude sramota neke svoje kulture slike koja postoji unutar tradicije i tradicije slikarstva kao takvog. Plastika je u poslednje vreme došla sama po sebi zato što su ti radovi tražili da izađu u neku novu dimenziju. To su za sada neke vrste zabeleški ali su na tragu da postanu nešto veće. U radovima Đorđevića prepoznaje se budućnos a svojevremeno je filozof Darko Draškić napisao da u radovima ima nešto što nas povezuje sa novim tehnologijama, veštačkom inteligencijom.

Ja ne mogu da pričam o tome jer su prosto dela nekada pametnija pd čoveka koji ih pravi  ali je činjenica da ista imaju neku patinu odnosno materiju za koju ne znamo šta je da li je to nešto mehaničko ili organsko kada se čovek zapita da li je to mašina, organska tvorevina ili samo masa. Na izložbi Mate Đorđevića mogu se videti dela koja prosto jesu deo budućnosti – mašine , roboti, insekti gde se na jednom mestu prikazuje sve ono je aktuelno a opet i rustično u čemu i jeste kvalitet slikarstva. Insekti su najstarija bića na našoj planeti. Neki stari narodi smatrali su ih bićima velike mistike i znanja i čudno je što čovek ima strah od bića koje ne može ništa da mu naudi. Ja u tome vidim početak a imaju i dramatičnu anatomiju koja se meni dopada. Dobra komunikacija između velikih platna i malih dela izuzetno je vidljiva  a Đorđević  na ovu konstatciju kaže da je samo imao sreću da bez problema da nisam bio problem da prelazim iz tehnike u tehniku crteži su smenjivali grafiku grafika skulpturu i to su amplitude koje čovek prati sam po sebi. Sa većinom ovih radova ja sam odrastao. Upravo to osećanje je samo po sebi čin. Radim i gradim slikarstvo koje je „smeša“ svega, tačnije ono ima jednu vrstu privilegovanog odnosa koji je na šinama istorije slikarstva samog i njegove „bogate familije“. Lično sam te slike pravio od Prirode i delova Prirode zapetljane u moguće ili nemoguće, od  organizama do temena glave, od nožnog prsta do polnih udova – kaže još Đorđević dodajući da je tehnički deo posla nije komplikovan kao i da radovi pripadaju seriji koja je već izlagana u velikim prostorima slične kvadrature (spratni izložbeni deo Palate Rajhl je površine 350 m²). Projekat je podržan od strane Grada Subotice a izložba će trajati do 9. aprila 2021. godine.