Branislav Bane Matejin, karate instruktor i osnivač AKA fight fitnesa prava je osoba sa kojom možemo razgovarati na temu značaja fizičke aktivnosti. Bane podjednako voli i radi sa odraslima i decom a krajnji rezultat nakon samo jednog njegovog treninga uvek je isti. Elem, napustiti trening salu bez upale mišića uz osmeh i uvek dobar savet jeste ono što Bane zna i što predaje već dugi niz godina. Bane je od 1990. do 1995. godine u Srbobranu vodio klub Elan kasnije Vukan comerc sa kojim je ostvario velike sportske rezultate a tih godina štampa je pisala o tome kako su uspeli da probiju sportske sankcije i nastupe sa decom na svetskom kupu u Miškolcu i osvoje dve medalje ali bez državnih obeležja. Uvek vedar, nasmejan i raspoložen za trening Bane u skladu sa situacijom počinje priču – treba biti pozitivan ali ne na Covid. 🙂

Subotica danas:  Koliko je važna fizička aktivnost?

Branislav Matejin:  Fizička aktivnost važna je za svakog pojedinca, bez obzira na godine .Nova istraživanja potvrđuju da je jako važno da se sa fizičkom aktivnošću počne što ranije. Mogu da vežbaju i bebe i imamo programe koje postoje za bebe a dokazano je su benefiti veliki,  za ukupan razvoj kako za telesni tako i mentalni . Motoričke perfomanse se  brže razvijaju ukoliko dete vežba. Ipak, vežbanje je širok pojam i mora da se prilagodi svakoj jedinki u odnosu na sposobnosti iste. Rezultati vežbanja brzo se vide, zato što ćemo u odnosu na to dok nismo vežbali, sve što radimo raditi lakše dok će i krvna slika biti bolja. Samo iz moje prakse, jedan trening nedeljno koji praktikujem, a traje 60 minuta od velikog je značaja za zdravlje. Naime, dosta njih više nije uzimalo lekove za pritisak, dijabetes ili je uzimanje medikamenata svelo na minimum. Vežbanjem 2 do 3 puta nedeljno napredak je vidljiv i to za 50 do 100 posto. Moj savet je da je bolje vežbati jednom nedeljno nego pet puta nedeljno mesec dana. Vežbajte jednom nedeljno u kontinuitetu. To je upravo ključna reč “kontinuitet“ da telo dobije impuls od vežbe, od treninga i pomaže sebi. Sve kreće iz glave,  naš psihološki status veoma je bitan i i ukoliko je on zadovoljavajući verovatnoća je velika da ćemo imati i mnogo bolji imunološki sistem  dok ako smo pod velikim stresom logički je i zdravo razumski da će nam i imunološki sistem biti ugroženiji.

Subotica danas: Sve je češća pojava da se zbog nedovoljno kretanja i loše ishrane mladi ljudi sve gojazniji a sport je retko nešto čime se mlade osobe bave rekreativno.

Branislav Matejin: Novi izazovi su pred nama. Naime, sa pojavom televizije pojavila se priča da ljudi sede kraj malih ekrana iako u odnosu na nekadašnje vreme program na televiziji nije bio celodnevan. Ja sam morao da čekam 7,15 da pogledam crtani koji je bio možda 5 minuta i to je bilo sve  a danas dete uključi televizor ,tj roditelji ga drže uključenog ceo dan i bukvalno može da gleda crtane filmove tokom 24 sata. E sad kako se to sve ogleda na motoriku ne moramo vršiti neka velika istraživanja. Roditelji idu linijom manjeg otpora, lakše im je da dete gleda crtane filmove nego da ih oni animiraju. Dete treba samo pratiti jer ono ima unutrašnji impuls kojim želi da bude u pokretu, ono bi stalno negde da otrči , skoči da se uvuče…Pored  televizije mobilni telefon koji je dokazano da je štetan i za odrasle i da zrači, takođe se često nađe u rukama deteta. Možda to i nije tačno ali definitivno bih bio oprezan što se tiče davanja aparata u ruke male dece. On veže detetovu pažnju i da kažem oslobađa ga motorike . Kada je dete hiperaktivno poremećaj se reguliše lekovima a moj stav je da je neko dete hiperaktivno više neko manje i da sve to može da se reguliše praćenjem razvoja njegove motorike .Naravno ukoliko to ne možemo sami možemo naći osobu koja će to raditi stručno. Odrasli uglavnom imaju problem sa „vežbanjem“ jer nikako da se nateraju na odlaske na trening. Naravno tu su treneri koji će , ukoliko budžet nije velik, osobu za mesec dana pokrenuti ,  motivisati i naučiti je par vežbi. Naravno ukoliko nemamo budžet ni za mesec dana sa individualnim trenerom uvek možemo da izađemo u park, šetamo i uradimo nekoliko vežbi na klupi. Postoji youtube gde uvek možemo ukucati „osnovne vežbe“ gde ćemo videti kako se ispravno rade čučnjevi, da nam donji ekstremiteti rade , lakši sklekovi.

Subotica danas: Na šta obraćaš pažnju kada osoba prvi put dođe na individualni trening?

Branislav Matejin: Ja imam veliko iskustvo u radu. Kada sam  počeo da se bavim karateom, sa 16-17 godina, meni  su već tada dali da vodim treninge i negde su možda već tada prepoznali taj neki talenat jer od velike je važnosti da trener zna da pokaže vežbu kao i da prati osobu koju trenira. Trener mora da vidi kako osoba odnosno na koji način radi vežbu, zašto je radi pogrešno odnosno zašto ne može da je uradi. Metodika je jako važna . Kada počnem da radim sa nekim ko je došao prvi put, krenem sa laganim i jednostavnim vežbama i već nakon par minuta već imam dovoljno informacija o istoriji vežbanja odnosno kondiciji osobe na treningu. Na teže vežbe prelazim tek kada je osoba u potpunosti spremna a ukoliko nije ponavljamo vežbe dok se ne steknu uslovi da pokušamo ponovo. Moj princip rada veoma je jednostavan, i ja verujem u to da ko pokreće noge pokreće i srce. Na mojim treninzima 70-80 posto vežbi je aerobno u smislu da noge rade e sad zašto ne bi radile i ruke, pa ako već one rade ubacite dodatno spuštanje kukova kako bi napravili dodatno opterećenje za noge i tur a to su sve velike mišićne partije. Ukoliko uzmemo da vučemo neke gume mi vežbamo leđa koja su najveća mišićna partija . Skoro da nema treninga da osobu nije probio znoj ,jer verujem u taj neki detox , da se kroz znoj izbacuju nagomilani toksini jer se tada organizam uspešno izborio sa elementima koje unosimo kroz hranu i vazduh .

Subotica danas: Koliko je realno potrebno vremena da se osoba dovede u dobru formu?

Branislav Matejin:  Moj način rada je aka personalni pristup pa se osoba u dobru formu dovede veoma brzo. Žene brže vide napredak, ne u smislu stala sam na vagu i skinula 3 kg za nedelju dve, nego u odnosu na prve treninge. Telesna masa takođe se značajno smanjuje iako je teže osobi koja ima 5 kg viška skinuti jednu kilu nego osobi sa 15 kilograma. Dolasci na treninge u kontinuitetu pokažu se na vagi jer ona nikada ne laže. Osobi kod koje se ne vide efekti treniranja jedno vreme prilagođavamo trening uvođenjem vežbi snage  a koja će sigurno dati dobre rezultate. Jako je bitno da vidimo da li grešimo negde u svom radu ili  greši pojedinac. Naime, ako skidamo kilograme u fitnes sali, kilograme skidamo i u kuhinji jer koliko god ti da naporno terniraš ,ako se ne pridržavaš osnovnih pravila ishrane teško dolazimo do rezultata.

Suotica danas: Da se onda dotaknemo malo i ishrane. Koliko puta na dan treba uzimati obroke i šta trebaju da sadrže?

Branisav Matejin:  Pre svega moramo znati naše navike i kako da ih ispravimo. Ukoliko ste nabacili prekomernu kilažu obično znate i zašto se to desilo i šta je to u vašoj ishrani što je napravilo taj višak kalorija u krajnjoj liniji višak u telesnoj težini. Baš to bi trebalo ili izbaciti ili redukovati. Da li je to moguće? Ja sam, zbog bavljenja sportom i potrebnih kategorija i kilaže za iste, držao rigorozne dijete ali  i to nije dobro jer se organizam strašno iscrpljuje. 100 gr čokolade Milka je 500-600 kalorija a onda kada se popnete na traku pogledajte koliko morate da budete na njoj da bi skinuli unete kalorije.

Subotica danas: AKA fitnes nešto samo tvoje. Kako si došao na ideju i šta je ustvari i ko može da vežba AKA fitnes?

Branislav Matejin: AKA fitnes može da vežba svako ko želi da vežba, i ko je zdrav. Aka je mix dance pokreta i osnovnih karate tehnika. Ovo je veoma dinamično vežbanje za baš takve osobe a mogu ga praktikovati osobe oba pola. Koreografija je veoma jednostavna i može se savladati na prvom času. Možda bi bilo dobro da svaka osoba pre početka treniranja ode kod lekara na pregled kako bi trener mogao da radi slobodno. Ljudi sami to retko rade i zato je vrlo važno da trener proceni da li osoba može nesmetano da trenira. AKA fight fitnes može da vežba svako a napravio sam i AKA kids gde sa decom rade Lejla Rustemović i Đenđi Kovač po mojoj metodici koju sam ja izgrađivao dok sam se profesionalno bavio karateom. I kada se radi sa decom isto je kao i sa odraslima samo treba ispratiti intenzitet a vežbu treba napraviti zanimljivom a ne dosadnom.